2007. augusztus 25., szombat

Megérkeztem

Hahó mindenkinek, aki olvas engem.

A Camino után nekem is kedvem szottyant közzétenni gondolatokat. Nem csak azért, hogy kiírjam magamból a belém szorultakat, hanem azért is, hogy közösség kovácsolódjon az esetleg általam inspirált gondolatok gazdáiból, mert nagyon fontos az eszmecsere, és én egyre kíváncsibb vagyok arra, hogy mi van az emberek fejében bizonyos dolgokkal - vagy akármivel is, ami építő - kapcsolatban. Kérlek, hogy szóljatok hozzá, ha van mit és kapacitás is akad netán.

A gondolataim egyébként most főleg a Caminoval, illetve az életúttal kapcsolatosak érthetően, meg hát azzal, hogy az ott megtapasztalt erős élményeket hogyan lehet átvezetni a "való világ"-ba, mert hát egyáltalán nem könnyű. Nekem ma van az első napom itthon, és hihetetlen zavart eredményez a kontraszt azzal a burokkal, amiben ott éltünk. Azt hiszem mindegyik zarándoktársam elmondhatja ugyanezt, illetve azt, hogy hatalmas a különbség, és nem annyira könnyű a visszatérés.

Áldom a sorsot, hogy a Camino és a régi életembe való visszatüremkedés között volt egy fantasztikus kórusút. Köszönöm mindenkinek, aki ott volt, és mindenkinek, aki nem tagja egy olyan közösségnek, mint a mi kórusunk azt kívánom, hogy mielőbb keressen magának egyet. Igazi szeretetközösség (nem vallási alapon működik), gyönyörűen énekel (minden elfogultság nélkül mondhatom) és rengeteget beszélget és játszik. Szóval az út kicsit prolongálta a varázslatot, de ebben egyébként a hegyes-völgyes, tengeres tájnak is része volt, ami hasonlatos volt a spanyolországi tájképhez.

Tegnap éjjel jöttünk vissza Franciahonból. Hajnali fél 4-kor arra ébredtem (legelső napom újra itthon 6 és fél hét óta), hogy az ablak alatt üvöltenek egymással emberek, káromkodnak, durván. Elkezdett remegni a gyomrom és félni is kezdtem, és ez azóta is tart. Elképzelhetetlenül durva élmény volt ez a Camino békessége és nyugalma után. Persze ez a valóság, az ÉLET, amiből kicsit kiszakadtam, hogy megtapasztaljam a tiszta és isteni oldalát a létnek, és vissza is kell tudni illeszkedni, ami majd idővel nyilván menni is fog, de nagyon ijesztő még. Ilyen érzéssel nem találkoztam azóta, hogy felszálltam a repülőre július 10-én.

Rengeteget tanultam a Caminon. Lassan, ahogy eszembe jutnak a dolgok mindenképp leírom majd, hogy miket, és általam fontosnak tartott, vagy segítő gyakorlati dolgokat is írok azoknak esetleg, akik készülnek (és persze ehhez is hozzá lehet szólni azoknak, akik már voltak, kibővítve ezt az ő tapasztalataikkal). Tehát amit megtanultam, és ott egész jól tudtam már alkalmazni, az a türelem másokkal szemben. Persze ott nem hallottam káromkodást vagy egymással való neurotikus ordítozást, de voltak más helyzetek, amikor türelmesnek kellett lenni. Abban a steril környezetben ez ment is többé-kevésbé. Az ember hajlamos arra úgy kb 2 hét vándorlás után, hogy elfelejti milyen is a valódi élet, és mennyi minden beletartozik, még ha nem is tetszik. De megszokjuk, hogy van, és elfogadjuk, együtt élünk a negatív dolgokkal is. Mivel a Caminon nincsenek ilyenek, és mivel ez az erőszakmentes állapot sokkal jobban együtt rezeg a természetes állapotunkkal és lelki komfortérzésünkkel, örömmel és nagyon hamar el is felejtkezünk az ilyen dolgokról. A Caminoról visszatérve pedig mindenki sokkal nyitottabb és érzékenyebb, ezért sokkal, de sokkal rosszabbul esnek a lelkünknek ezek a történések. Most délután fél 3 van, de még mindig zavar az egész, és furcsa módon meghatározta a napi érzésvilágomat, és csak egy meditáció, vagy hosszas imádság tudja kioltani a rossz érzést.

Most érzem csak igazán mennyire nehéz türelmes lenni olyan dolgokkal kapcsolatban, amik alapjáraton nem tetszenek, vagy nagyon távol állnak a lelki beállítottságunktól. Persze azt már megtanultuk, hogy nem kell azonosulnunk ezekkel, hanem el kell kerülni őket, ha tehetjük (bár sokszor ez sem lehetséges). Az agresszióval eleve az a bajom (mint majdnem mindenkinek ugye), hogy értelmetlen, kiszámíthatatlan és kezelhetetlen néha. Mindenkiben lakik egy sötét oldal. Van, aki ezt kezelni tudja, mert - és ez a lényeg - ISMERI ÉS ELFOGADJA A LÉTEZÉSÉT, ezzel pedig minden esetben valamilyen mértékben megszelidíti azt, és van olyan, aki csak ösztönösen cselekszik a legkönnyebb utat választva (nem is annyira elítélhetően), ami az agresszió valamelyik fajtája (a fizikai agresszivitás csak egy ezek között. A gyávaságból megfutamodás vagy a hazugság a konfrontáció elkerülésére ugyanilyen agresszivitás, csak kevésbé látványos formája annak...).

Két dolog jutott eszembe most. Az egyik, hogy a compostelai katedrális egyik kapujára van egy omega - alfa írva. Nem tévedés a sorrend, pont arra utal, hogy a Camino végén valami a végére ér a vándorlással, de azzal a véggel elkezdődik egy másik - az igazi - Camino, az élet maga, ahol a megtanultakat kamatoztatjuk. Gyönyörű szimbólum.
A másik dolog, ami eszembe jutott, az egy la fabai zarándok bejegyzés egy könyvbe. Azt mondja, hogy ha valaki, amikor hazamegy a Camino után nem építi be az életébe az ott tanultakat, és nem kezd egy új életet élni annak hatására, az olyan, mintha nem is járta volna végig a Caminot... Ez a gondolat nagyon pontosan tükrözi, hogy miről is szól, vagy kellene, hogy szóljon a Camino.

Persze azt már ott, az utolsó napokban megfogalmaztuk az összes zarándoktársammal, akivel csak beszélgettem, hogy már nem tudjuk ugyanúgy élni az életünket, mint azelőtt, egyszerűen nem megy. Nem mintha rossz lett volna, csak már nem elég lelki síkon, valami nagyszabású hiányzik belőle, amit a Caminon kaptunk, és enélkül a valami nélkül már nem tudunk létezni. Ennek egy része pont az elfogadás természetesen, aminek a gyakorlására keményen megkapjuk a helyzeteket az első naptól akár. Mint én ma hajnalban. Csak rajtam áll, hogy hogyan és milyen gyorsan sikerül visszailleszkedni úgy, hogy az a béke, szabadság, tudatosság, egységélmény a mindenséggel a lehető legnagyobb mértékben megmaradjon. Mindig csak rajtunk áll. Nekem most még nagyon nehéznek tűnik, de ha belegondolok úgy igazán, nem kell semmi mást csinálnom most sem, mint amit a Caminon tettem: csak bíznom kell, hogy minden jó fele halad - mert így is van - és minden, még a rossz dolgok is - a fejlődést szolgálják, és tanítanak. Egyszerűen - illetve hát nem is annyira... - azokat a mintákat, amiket ott megtanultam, alkalmazni kell az élet Caminoján is, mert hát pontosan ez a lényeg. Ezért van az egész. Mint már fentebb írtam.

2 megjegyzés:

Frater Futurus írta...

„ha valaki, amikor hazamegy a Camino után nem építi be az életébe az ott tanultakat, és nem kezd egy új életet élni annak hatására, az olyan, mintha nem is járta volna végig a Caminot... Ez a gondolat nagyon pontosan tükrözi, hogy miről is szól, vagy kellene, hogy szóljon a Camino.”

Sokszor hallom azt, amikor vallásos emberek arról beszélnek, hogy „elmennek egy lelki hétre feltöltekezni”. De mitől vannak máskor folyton lemerülve? Úgy hangzik ez, mintha Isten csak a lelki heteken lenne jelen, máskor meg magára hagyná az embert, mint valami lendkerekes kisautót, amelyik kifutja magát, aztán ottmarad. Pedig maga Jézus imádkozott így: „Nem azt kérem, hogy vedd ki őket a világból, hanem hogy őrizd meg őket a gonosztól.” Máshol meg azt mondja, hogy velünk van minden nap a világ végezetéig.

Vagyis az elvonulás nem megoldás a gondokra, csak földi szükséglet, pihenés a munka közben. Arra kell, hogy utána bírjuk a munkát - ahol Isten ugyanúgy velünk van. Jézus maga sem ágyban, párnák közt végezte el küldetését.

caminopangea írta...

Teljesen igazad van, három gondolat jutott eszembe.

1. Ha már benne van az emberben a bizalom a mindenséggel szemben, akkor a földi élet is könnyebb, mert beleszövődik a mindenség tényleg mindennapi szinten, de ezt viszont meg kell tapasztalni, amit ott mintegy laboratóriumi körülmények között elég könnyen lehetett (már ha kellőképpen nyitott az ember), mert a gondjaid pusztán olyanokban merülnek ki, hogy lesz-e tiszta zoknim holnap, ha ma nem mosok, vajon ma a földön alszom-e, vagy netán egy ágy is akad, miért beszél ennyire hangosan a szobatársam, amikor már aludni szeretnék... és ilyeneket sorolhatnék még. Lássuk be, ezek nem gondok... Mennyivel könnyebb ilyen körülmények között szárnyalni, szeretni és segíteni feltétel nélkül, figyelni a másikra, egynek érezni magunkat a mindenséggel. Sok szempontból ezt sokkal nehezebb, amikor esetleg arról van szó, hogy miből veszek kenyeret, mert nincs egy fillérem sem, vagy nem találok munkát másfél éve... egy olyan hívő, aki nem tapasztalta még meg az ég madarai hasonlatot (amit mellesleg a Caminon naponta kb 20-szor lehet), az bizony kételkedik abban, hogy minden rendben halad az életben, még ha nem is úgy tűnik, és ahol már félelem van, ott bizonytalanság is, és a félelem elég sok energiát felemészt. Energia nélkül pedig magára is alig tud figyelni az ember, nemhogy másokra). Viszont ezeket ott megtanulja az ember, mert naponta bebizonyosik, hogy az imái meghallgattatnak, MINDEGYIK, kivétel nélkül, sőt, sőt! A ki sem mondottak, meg sem fogalmazottak is... Ez (is) az, amire meg kell tanulni emlékezni, amikor már nem csak zokniprobléma merül fel, hanem valami komolyabb a visszatérés után. És hát nyitottnak és szeretetteljesnek maradni a Camino után is a többi emberrel szemben, akik az igazán igazi zarándoktársaink forevör :-)). Na és ez nagyon nem könnyű bizonyos helyzetekben. Szerintem erre (is) gondolt az, aki a bejegyzést írta.

2. Mindenki keresi kicsoda is ő, mire képes akár fizikai, akár lelki síkon, vagy szellemileg, és nem mindenki tudja tutin a fixet már egész korán. És az emberek nagy részének meg kell tanulnia hallgatni az intuícióikra, vagy az angyalok hangjára, vagy nevezhetjük bárminek, ami belül suttog, és mindig megmondja a frankót, csak nem merünk hinni neki, vagy állandó zajt csapunk, hogy ne is legyen esélyünk meghallani. Na ott van alkalom, mert viszont nincs tét, tehát lehet próbálkozni bátran, és lehet az embernek az ösztöneire hallgatni, még ha látszólag hülyeségeket súgnak (nekem volt pár ilyen, a fejemet bírtam volna a falba verni utólag, hogy miért csináltam épp azt, amit, mert nem értettem a belülről jövő sürgetést, és csak napokkal, vagy hetekkel később derültek ki az okok. Most már nem kérdezek, nem keresem az összefüggéseket, csak teszem ahogy érzem, és várok, hátha kiderül... és az sem baj, ha nem, mert nem feltétlenül kell mindig mindent látnunk pontosan, de ehhez nekem meg kellett ezt tapasztalnom és tanulnom).

3. Nem vagyok vallásos, hívő vagyok, és ezt nagy különbségnek érzem. Az élő hitet kerestem és találtam meg a Caminon. Nekem a vallásos jelző nem cseng pozitívan, nem tehetek róla. Ettől még lehet pozitív, csak nekem nem az. Mindig valamilyen szabályrendszer kapcsolódik hozzá a fejemben, és nekem ha már szabály, akkor ahhoz a tao áll a legközelebb, ötvözve keresztény tanokkal (de rengeteg aspektusával inkább nem), meg a buddhizmus néhány (elég sok) gondolatával, meg főleg a saját tapasztalataimmal. Azokkal az élményekkel, amiket igazán, személyesen megélve megtapasztaltam. Na viszont én ezt hitnek hívom (persze ez csak terminológia kérdése, de fontosnak tartottam).